Marketing Automation Specialist

Vad gör en Marketing Automation Specialist?

En Marketing Automation Specialist jobbar huvudsakligen med att ta företags marknadsföring från en traditionell försäljning och marknadsföring mot en mer automatiserad och kundanpassad marknadsföring, samt att utveckla och upprätthålla företagets befintliga automatiserade marknadsföring.

Som en Marketing Automation Specialist kommer du främst jobba med olika CRM-system. CRM står för “customer realtionship mananger” och är system som hjälper företag bland annat att samla information om befintliga och potentiella kunder, vårda affärsrelationer samt stärka nuvarande relationer med sina kunder. Populära CRM-system är till exempel Hubspot, SalesForce och Mailchimp, men det finns tusentals olika CRM-system att välja på. För att ge en bild av hur många marknadsverktyg det faktiskt finns har chiefmartec.com tagit fram en landskapskarta över de tillgängliga marknadsförings-systemen (se MarTech-karta 2020).

De mest använda CRM-systemen som är bra att ha koll på som en Marketing Automation Specialist är:

  • monday.com.
  • Pipedrive CRM.
  • Salesforce CRM.
  • Oracle NetSuite.
  • Zoho CRM.
  • Act! CRM.
  • Freshsales.
  • HubSpot CRM.
  • Mailchimp.

Det är också meriterande som en Marketing Automation Specialist att ha grundläggande kunskaper inom kodspråken: HTML, JavaScrip och CSS. Då det är något du kommer stöta på, när du jobbar i de olika CRM-system.

Marketing Automation Specialist Utbildningar

Marketing Automation är en relativt ny bransch och har därför en stor efterfrågan på arbetsmarknaden. De senaste åren har många yrkeshögskolor börjat erbjuda utbildningar inom yrket, här är några exempel på skolor som har Marketing Automation program:

Fler yrkesartiklar

Front-End utvecklare

En Front-End Utvecklare utveckar användargränssnittet för en applikation eller webbplats.

Redovisningsekonom

En redovisningsekonom är någon som studerar ekonomiska redovisningsprinciper och behandlingssätt.